8059951 693 compressed %پرچم دوزی الزهرا اصفهان

روزه گرفتن چه تأثیری بر افراد سالم دارد

روزه گرفتن چه تأثیری بر افراد سالم دارد

۹- سیستم ادراری

در مطالعات انجام شده بر روی افراد سالم، عدم تغییر و یا افزایش اوره خون در محدوده طبیعی گزارش شده که در صورت افزایش پس از ماه رمضان به مقادیر قبلی بازگشته است. تغییرات عملکرد کلیوی در افراد سالم در ماه رمضان در محدوده طبیعی می باشد و روزه داری ماه رمضان عملکرد کلیوی افراد سالم را تحت تأثیر قرار نمی دهد. با توجه به این که در فصول گرم سال به دلیل کم آبی و تغلیظ ادرار خطر ایجاد سنگ های کلیوی در افرادی که کلیه سنگ ساز دارند افزایش می یابد، و در ماه رمضان نیز به دلیل عدم مصرف مایعات در فاصله سحر تا افطار احتمال درجات مختلف کم آبی وجود دارد، هم زمانی ماه رمضان با ماه های گرم سال ممکن است خطر سنگ های کلیوی را در افرادی که سابقه سنگ های ادراری دارند افزایش دهد. با مصرف کافی مایعات می توان خطر بروز سنگ های کلیوی ناشی از کم آبی در فصول گرم سال را کاهش داد.

۱۰- توان ورزشی

قطع ورزش در ماه رمضان منجر به کاهش توده عضلانی بدن، کاهش ظرفیت مصرف اکسیژن و کاهش توان ورزشی می شود. همچنین، کاهش شدت ورزش نیز در ماه رمضان با کاهش عملکرد ورزشی ارتباط دارد. به عبارت دیگر اگر شدت و مدت ورزش در ماه رمضان مانند قبل حفظ شود و با افزایش یابد، روزه داری عملکرد فیزیکی ورزشکاران را تحت تأثیر قرار نمی دهد. بنابراین، اغلب قطع و یا کاهش ورزش در ماه رمضان توصیه نمی شود. کاهش مدت زمان خواب عمیق در ورزشکاران در طول ماه رمضان از طریق تغییر عملکرد ذهنی، تطابق و انگیزه می تواند اثرات غیر مستقیمی بر فعالیت عضلانی داشته باشد. بنابراین کاهش مدت زمان خواب در ورزشکاران منجر به کاهش سطح عملکردی فعالیت هایی می شود که نیاز به تمرکز دارند. در مجموع، روزه داری تنها برخی جنبه های ورزش مانند احساس خستگی را افزایش می دهد اما به دلیل کاهش توان ورزشی، توقف ورزش در ماه رمضان توصیه نمی شود. بلکه با استفاده از برخی تغییرات رفتاری و زمان بندی مناسب می توان در ماه رمضان به انجام تمرینات ورزشی ادامه داد.

۱۱- کیفیت خواب و سلامت روان

اگرچه اغلب مدت زمان خواب در ماه رمضان تغییر نمی یابد، روزه داری ماه رمضان منجر به تأخیر در چرخه خواب و بیداری و کاهش خواب عمیق می شود. در ماه رمضان محدودیت خواب شبانه روزی می تواند منجر به خواب آلودگی و کاهش هوشیاری در طول روز شود. برخی مطالعات افزایش تحریک پذیری و بدخلقی را در ماه رمضان گزارش کرده اند که در افراد سیگاری و مصرف کنندگان کافیین بیشتر دیده می شود. از سوی دیگر، انجام اعمال مذهبی نظیر نماز، روزه و سایر عبادات اسلامی، با متوجه کردن افراد به سوی خداوند باعث ایجاد نوعی آرامش روحی و روانی در انسان می شوند که می تواند در خودسازی، مقابله با استرس و در نتیجه کاهش اختلالات روانی مؤثر باشد.

۱۲- سیستم قلبی عروقی

ضربان قلب

روزه داری ماه رمضان منجر به کاهش اندکی در ضربان قلب می شود. تصور می شود آرامش روانی ناشی از روزه داری منجر به کاهش استرس روزانه و کاهش تولید مواد افزایش دهنده ضربان قلب می شود. البته تحقیقات نشان داده است که پس از افطار این کاهش ضربان قلب جبران می شود. به عبارتی دیگر در طول روز و در حین گرسنگی متوسط، ضربان قلب تا حدودی کاهش می یابد که می تواند در افراد مبتلا به بیماری های قلبی مفید باشد. ولی باید توجه داشت که در صورت پرخوری به هنگام افطار، ضربان قلب افزایش بیش از اندازه پیدا می کند. بنابراین، مصرف متعادل غذا و افطار کردن با مواد غذایی سبک می تواند از افزایش زیاد ضربان قلب و تپش قلب پیشگیری نماید.

فشار خون

گرسنگی فشار خون را کاهش می دهد و با مصرف غذا پس از گرسنگی فشار خون افزایش می یابد. بنابراین، در ماه رمضان در طول روز فشار خون تا حدودی کاهش می یابد. گرسنگی می تواند از طریق کاهش مختصر فشار خون اثرات محافظتی بر سیستم قلبی داشته باشد.

چربی های خون

اثر روزه داری ماه رمضان بر مقادیر چربی های خون متفاوت است که می تواند ناشی از تغییر برنامه غذایی، کاهش فعالیت، وزن و برخی عادات غذایی و فرهنگی باشد. تغییرات مفید چربی های خون ناشی از تغییر چربی های دریافتی به دلیل الگوی غذایی خاص ماه رمضان باعث می شود که این تغییر مفید چربی های خون تا یک ماه پس از پایان ماه رمضان نیز حفظ شود. افراد دارای چربی خون بالا می توانند با پیروی از یک برنامه غذایی کم چرب کم کالری در ماه رمضان، کلسترول تام، کلسترول بد و تری گلیسرید را طی روزه داری کاهش دهند. در مجموع، روزه داری ماه رمضان می تواند اثرات مفیدی بر سیستم قلبی عروقی افراد سالم داشته باشد.

۱۳- کاهش خطر سرطان

محدودیت انرژی در حد متوسط خطر سرطان را کاهش می دهد. بنابراین، چنانچه روزه داری ماه رمضان با کاهش متوسط کالری دریافتی (حدود ۳۰٪) و نیز تغییرات مطلوب شیوه زندگی مانند کاهش مصرف سیگار و یا سایر مواد مضر در طولانی مدت همراه باشد، ممکن است خطر برخی سرطان ها را در افراد سالم کاهش دهد.

۱۴- چشم

در مطالعاتی که تا کنون انجام شده، روزه داری تأثیری در بالا بردن میزان نزدیک بینی چشم و سایر عیوب انکساری چشم نداشته است. تغییر قابل ملاحظه ای در ترشح اشک نیز دیده نشده است.

جمع بندی

تحقیقات متعددی که تاکنون انجام شده است، نشان می دهند روزه داری در فصول مختلف سال اثر سوئی بر سلامتی جسمانی و روانی افراد روزه دار سالم نداشته است و خطر بیماری های مختلف در افراد سالم در طول یک ماه روزه داری ماه رمضان افزایش نمی یابد. همچنین مطالعات نشان می دهند در صورت رعایت برنامه غذایی مناسب و پرهیز از پرخوری در فاصله افطار تا سحر و دریافت کافی مایعات و حفظ سطح مناسب فعالیت های بدنی و پرهیز از گرمازدگی، روزه داری در ارتقاء سلامت جسمانی مؤثر است. همچنین، با کسب آمادگی های روحی روانی در طول یک ماه روزه داری و توجه بیشتر به خداوند، آرامش روانی و کاهش اضطراب و افسردگی حاصل خواهد شد. برخی عوارض مانند سوء هاضمه، کم آبی، ضعف سیستم ایمنی بدن، افزایش وزن و افزایش چربی های خون، کاهش توان ورزشی و خستگی، بدخلقی و تحریک پذیری و … در صورتی ایجاد میشوند که اصول بهداشتی و تغذیه ای به درستی رعایت نشوند و فرد روزه دار باید با آگاهی و دانش و آمادگی لازم روانی، خود را برای یک روزه داری موفق آماده سازد تا بتواند از فواید جسمانی و روحی آن بهره مند گردد. روزه داری ماه رمضان می تواند در بهبود و یا کاهش شدت برخی بیماری ها مؤثر بوده و در برخی بیماری ها در صورت کنترل مناسب و تنظیم دوز داروها بی ضرر باشد. ولی در برخی بیماری ها مضر است که در این صورت روزه داری برای این گروه از بیماران از دیدگاه فقه شیعه حرام خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!