d29f0d8464ae634a0159c9d567754fce XL 1024x724 %پرچم دوزی الزهرا اصفهان

روزه گرفتن چه تأثیری بر افراد سالم دارد

روزه گرفتن چه تأثیری بر افراد سالم دارد

روزه گرفتن یک فریضه دینی است که بر تمام کسانی که سالم هستند و توانایی روزه گرفتن را دارند، واجب است. در مورد فواید روزه داری احادیث و روایت های زیادی داریم ولی آیا پژوهش های علمی نیز فواید روزه داری را تأیید می کنند؟ در این پست و به نقل از کتاب “بررسی شواهد علمی در مباحث روزه داری و سلامت” به مهم ترین تأثیرات روزه بر افراد سالم نگاهی افکنده ایم.

١- تغییرات وزن

برنامه غذایی ماه رمضان اغلب با کاهش دریافت غذا و و کاهش وزن همراه است. به طور متوسط در این ماه، حدود دو کیلوگرم کاهش وزن دیده می شود و این کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن بیشتر از افراد دارای وزن طبیعی و یا کم وزن است، و ممکن است در مورد این افراد تا ۴ کیلوگرم هم برسد. قسمتی از این کاهش وزن ناشی از کاهش آب بدن در روزه داری ماه رمضان می باشد. با این حال، در روزه داری ماه رمضان افزایش دریافت غذا و افزایش وزن نیز در برخی افراد دیده می شود. به طور کلی اگر مقدار غذای مصرفی در ماه رمضان به طور متوسط کاهش یابد، انتظار می رود از وزن روزه دار تا حدودی کاسته شود، در غیر این صورت اگر روزه داری همراه با پرخوری باشد، مسلما وزن افراد افزایش خواهد یافت.

۲- قند خون، چربی ها و فشار خون

به طور معمول در روزه داری ماه رمضان، سطح قند خون در روز های اول روزه داری اندکی کاهش می یابد، البته این کاهش قند خون در محدوده طبیعی (۷۰ تا ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر) است، اما پس از چند روز به مقدار قبلی باز می گردد. به طور کلی تغییرات قند خون در ماه رمضان در محدوده طبیعی است و در بزرگسالان سالم أفت قند خون دیده نمی شود . تاثیر روزه داری ماه رمضان بر سطح چربی های خون متفاوت است، و به تغییرات برنامه غذایی و فعالیت بدنی فرد بستگی دارد. به عنوان مثال، دریافت بالای اسیدهای چرب اشباع از روغن های حیوانی، کره، خامه و لبنیات پرچرب و به طور کلی افزایش مصرف غذا، با افزایش چربی های خون همراه است. روزه داری ماه رمضان معمولا منجر به کاهش فشار خون مختصر در طول روز می شود. این کاهش فشار خون به طور عمده ناشی از اتلاف آب بدن است و به فصلی که ماه رمضان در آن واقع می شود نیز بستگی دارد. جهت پیشگیری از این حالت، توصیه می شود آب و مایعات کافی در فاصله افطار تا سحری مصرف شود و به خصوص در ماه های گرم سال تا حد امکان از حضور در مکان های گرم اجتناب شود.

٣- هورمون های بدن

به طور کلی تغییرات ترشح هورمون های بدن (به عنوان مثال، هورمون های تیروئیدی، هورمون رشد، هورمون های جنسی و…) در ماه رمضان در محدوده طبیعی است و تغییرات بارز بالینی در میزان ترشح آنها صورت نمی گیرد.

۴- سیستم خون ساز

تغییرات شیوه زندگی ایجاد شده در ماه رمضان ممکن است برخی ترکیبات خون را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال، در بیشتر مطالعات، افزایش غلظت و مواد موجود در خون در محدوده طبیعی گزارش شده است. تغییرات مواد موجود در خون می تواند به دلیل متفاوت بودن شرایط آب و هوایی، میزان تعریق و مقدار مصرف مایعات توسط افراد باشد. چراکه اتلاف آب بدن می تواند تعادل مواد موجود در خون را به هم بزند. بنابراین، چنین به نظر می رسد با مصرف کافی آب و مایعات در فاصله افطار تا سحر و حتی فراهم آوردن شرایط محیطی مناسب جهت کاهش میزان تعریق بتوان از این تغییرات در ماه رمضان پیشگیری کرد. روزه داری ماه رمضان ممکن است سبب تغییر برخی سلول های خونی (مانند سلول های قرمز و سفید در افراد سالم شود ولی این تغییرات در محدود طبیعی است و تغییر عمده ای در سطح هموگلوبین، تعداد گلبول قرمز و تعداد گلبول های سفید دیده نمی شود. در مجموع، روزه داری ماه رمضان اختلال عمده ای در شاخص های خونی افراد سالم ایجاد نمی کند و تغییرات اندک ایجاد شده نیز با بازگشت به برنامه غذایی معمول و شیوه زندگی قبل از ماه رمضان به حالت اولیه باز می گردد. | به دلیل برخی تغییرات شیوه زندگی (به عنوان مثال کاهش دریافت غذاهای غنی از آهن و یا مصرف همزمان منابع رژیمی آهن و مواد مهار کننده جذب آهن مانند چای در ماه رمضان) سطوح آهن سرم ممکن است کاهش یابد. کاهش آهن سرم می تواند ناشی از کمبود رژیمی و یا تغییر توزیع آهن مرتبط با تغییر سنتز پروتئین های متصل شونده به آهن باشد. به منظور پیشگیری از کمبودهای رژیمی و اثرات سوء فقر آهن، دریافت مناسب غذاهای غنی از آهن در ماه رمضان توصیه می شود.

۵- سیستم ایمنی

مطالعات نشان می دهند که روزه داری ماه رمضان در افراد سالم سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار نمی دهد. با این حال، اگر روزه داری توأم با محدودیت متوسط کالری دریافتی باشد ممکن است حتی عملکرد سلول های ایمنی را بهبود بخشد و اثرات محافظتی بر پاسخ سیستم ایمنی بدن داشته باشد. این اثرات در صورتی دیده می شود که فرد از رژیمی متعادل و مناسب در ایام روزه داری ماه رمضان پیروی نماید. در غیر این صورت چنانچه مواد غذایی کافی برای فعالیت سیستم ایمنی در یافت نشود می تواند منجر به افت عملکرد ایمنی گردد.

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!