عروسی قاسم ع 1024x662 %پرچم دوزی الزهرا اصفهان

عروسی قاسم ع

عروسی قاسم ع

رویدادی معروف است که به ازدواج قاسم بن حسن در روز عاشورا دارد. از ملاحسین کاشفی به عنوان اولین کسی که از این واقعه یاد کرده نام می‌برند. به پیروی از وی، عده‌ای از مقتل‌نویسان از آن یاد کرده و عده‌ای نیز آن را از تحریفات عاشورا می‌دانند. برخی معتقدند این داستان، با داستان عروسی حسن مثنی، فرزند دیگر امام حسن(ع) اشتباه شده است.

  • داستان عروسی

قاسم در روز عاشورا از عمویش امام حسین(ع) اجازه میدان خواست ولی امام حسین(ع) به علت سن کمش به او اجازه نداد. قاسم از این ماجرا ناراحت شده و یاد بازوبندی افتاد که پدرش امام حسن مجتبی(ع) بر بازویش بسته بود و از او خواسته بود هنگامی که غم و اندوه بیش از حد بر وی غلبه کرد آن را باز کند. قاسم بازوبند را باز کرد، دید در آن پدرش وصیت کرده در کربلا جان خود را فدای عمویت کن. قاسم شادمان خود را به امام حسین(ع) رساند و وصیت پدر را به او نشان داد، امام پس از مشاهده خط برادر، گریه کردو به قاسم فرمود: پدر به من نیز وصیت کرده که یکی از دخترانم را به عقد تو درآورم و به عباس(ع) و عون و زینب(س) فرمود: مقدمات عقد قاسم را فراهم کنند. قاسم در روز عاشورا عروسی کرد و پس از آن وارد میدان شد.کاشفی برای گزارشش به بیت شعری از ابوالمفاخر رازی اشاره کرد‌ه‌است ابوالمفاخر از شاعران پارسی‌گوی دوره سلجوقیان بوده که در نیمه اول قرن ششم می‌زیسته‌است.در برخی از منابعی که این داستان نقل شده نام دختر امام حسین(ع) که به عقد قاسم درآمد زبیده‌خاتون و در برخی دیگر فاطمه ذکر شده است.

  • ناقلان داستان

نخستین کسی که داستان عروسی قاسم را ذکر کرده، ملاحسین واعظ کاشفی در روضه الشهدااست. سپس در منابعی همچون منتخب طریحی، اکسیر العبادات فاضل دربندی،محرق القلوب نراقی،تذکره الشهدای ملاحبیب شریف کاشانی ومدینة المعاجز بحرانیراه یافته است.ابوالحسن شعرانی در کتاب دمع السجوم گفته است به نظر ما علتی ندارد که تزویج قاسم را انکار کنیم؛ چون ملاحسین کاشفی در روضة الشهداء نقل کرده و او مردی جامع و عالم و متبحر بوده است و این که می‌گویند تزویج در آن گیرودار بعید می‌نماید صحیح نیست؛ چون مصالح اعمال ائمه معصومین برای ما معلوم نیست.

  • دیدگاه مخالفان

برخی از عالمان شیعه همچون علامه مجلسی و محدث نوری به دلیل ذکر نشدن ماجرای عروسی قاسم در منابع معتبر آن را نپذیرفته‌اند.سید عبدالرزاق موسوی مقرم معتقد است که در کتاب منتخب، دست برده شده و این ماجرا را به آن افزوده‌اند.همچنین برخی منابع در رد این ماجرا سن کم قاسم را یادآورشده و گفته‌اند که او در کربلا به سن بلوغ و ازدواج نرسیده بود.شیخ عباس قمی و مرتضی مطهری از دیگر کسانی هستند که این ماجرا را صحیح ندانسته‌اند. به گفته شهید مطهری در روز عاشورا مجال نماز خواندن هم نبود و امام حسین با نماز خوف خواند چگونه ممکن است که حجله عروسی قاسم را راه انداخته باشد؟

اشتباه با حسن مثنی

برخی معتقدند داستان عروسی قاسم با عروسی حسن مثنی اشتباه شده است.چرا که قاضی طباطبایی احتمال داده ازدواج حسن مثنی با فاطمه دختر امام حسین(ع) در سال ۶۰ق و قبل از واقعه عاشورا در مکه اتفاق افتاده باشد، از این رو حسن مثنی با همسرش فاطمه در کربلا حضور داشته است.ولی کاشفی به اشتباه آن را درباره قاسم نقل کرده و قضیه دو برادر با هم اشتباه شده‌است.بر اساس برخی منابع تاریخی حسن مثنی یکی از دختران امام حسین(ع) را خواستگاری کرد،امام حسین(ع) به وی فرمود هر کدام از فاطمه یا سکینه را می‌خواهد انتخاب کند. حسن خجالت کشیده و حرفی نزد. امام، فاطمه را چون به مادرش شبیه‌تر بود، به عقد وی در آورد.به گفته ابن فندق بیهقی، این ازدواج در سال شهادت امام حسین(ع) اتفاق افتاده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!