نامه اعمال
نامه اعمال
تمام اعمالی که هر انسان در طول زندگی خود انجام داده، در چیزی ثبت میشود که به نامه اعمال معروف است. این کتاب بهاندازهای دقیق و گویاست که کسی نمیتواند آن را انکار کند.
وَوُضِعَ الْکتَابُ فَتَرَی الْمُجْرِمِینَ مُشْفِقِینَ مِمَّا فِیهِ وَیقُولُونَ یا وَیلَتَنَا مَالِ هَٰذَا الْکتَابِ لَا یغَادِرُ صَغِیرَةً وَلَا کبِیرَةً إِلَّا أَحْصَاهَا ۚ وَوَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِرًا ۗ وَلَا یظْلِمُ رَبُّک أَحَدًا (ترجمه: و کارنامه [عمل شما در میان] نهاده میشود، آنگاه بزهکاران را از آنچه در آن است بیمناک میبینی، و میگویند: «ای وای بر ما، این چه نامهای است که هیچ [کار] کوچک و بزرگی را فرو نگذاشته، جز اینکه همه را به حساب آورده است.» و آنچه را انجام دادهاند حاضر یابند، و پروردگار تو به هیچ کس ستم روا نمیدارد.)[ الکهف–۴۹]
طبق آیات قرآن نامه اعمال افراد نیکوکار به دست راستشان داده میشود و نامه اعمال افراد بدکار به دست چپشان.
تجسم اعمال
منظور از تجسم اعمال این است که آن چه انسان در این جهان انجام داده است، در جهان دیگر، به صورتی متناسب با آن جهان نمایان میشود. به عبارت دیگر: پاداشها وکیفرها، نعمتها و سختیها، واقعیت اعمالی است که انسان در دنیا انجام داده است و در زندگانی اخروی، حقیقت آن نمایان شده است. بر این اساس، عملی که انسان انجام میدهد دو صورت دارد. یک شکل دنیایی که ما آن را مشاهده میکنیم و یک صورت اخروی که هم اکنون نمایان نیست. در روز رستاخیز پس از تحولاتی که صورت میگیرد، واقعیت اخروی اعمال نمایان میشود شکل دنیای از بین میرود و باعث لذت و شادی صاحب عمل یا آزار و اندوه وی میگردد. بنابراین، بر اساس این دیدگاه، جزای اعمال هر انسانی عین اعمال او خواهد بود.
یوْمَ تَجِدُ کلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَیرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوءٍ (ترجمه: روزی که هر انسانی هر کار نیکی که انجام داده است، نزد خود حاضر مییابد و هر کار بدی را که انجام داده است نیز، حاضر و آماده مییابد.)[ آل عمران–۳۰.]
گواهان
در روز قیامت که انسانها برای حسابرسی اعمال و پاداش و جزای متناسب جمع میشوند، به غیر از نامه اعمال، گواهانی وجود دارند که شاهد اعمال ما بوده و در صحرای محشر شهادت میدهند. بر اساس متون دینی، اعمال ما شاهدانی دارد که عبارتند از:
- خداوند متعال
- پیامبران و به خصوص پیامبر اکرم(ص)
- امامان معصوم(ع)
- فرشتگان
- زمین
- اعضاو جوارح بدن
- زمان.
وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَی اللَّهُ عَمَلَکمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ سَتُرَدُّونَ إِلی عالِمِ الْغَیبِ وَ الشَّهادَةِ فَینَبِّئُکمْ بِما کنْتُمْ تَعْمَلُونَ (ترجمه: بگو: «عمل کنید که خدا و رسولش و مؤمنان ناظر اعمال شما خواهند بود و به زودی به سوی کسی باز میگردید که دانای پنهان و آشکار است و شما را از کردارتان خبر میدهد.)[ توبه–۱۰۵.]
میزان اعمال
در روز رستاخیز اعمال انسان با وسیله خاصی سنجیده میشود، نه با وسیلهای شبیه ترازوهای دنیایی.این سنجش نیز به معنای سنجیدن و مقایسه اعمال هر فرد با یک الگو و میزان است. بر اساس روایات، مراد از میزان، اعمال پیامبران، امامان و افراد صالح میباشند که در روز قیامت، اعمال بقیه بندگان با اعمال این بزرگان سنجیده و مقایسه میشود و به هر اندازه اعمال انسانها شباهت و نزدیکی به عقاید و ویژگیها و اعمال آنان داشته باشد میزان عملشان سنگینتر است
امام صادق(ع) در توضیح و بیان میزانهای قیامت فرموده است:
میزان سنجش در آن روز پیامبران و اوصیای آنها هستند.در روایتی دیگر، میزان قیامت را امیر مومنان و امامان بعد از ایشان معرفی کرده است.
- امینی
- مهر 10, 1398
- 34 بازدید