8 %پرچم دوزی الزهرا اصفهان

حدیث قدسی چیست

حدیث قدسی چیست

پیامبر اسلام بعضی از احادیث را به نقل از خدا بیان می کردند، بدین شرح یک یک مضمون از سمت خداوند به وسیله فرشته وحی یا الهام به پیامبر می رسید و ایشان همان مضمون را با الفاظ و بیان خودش به مسلمانان می گفت. حدیث ربانی نام دیگر حدیث قدسی است و در بعضی از متون آن آن را حدیث الهی هم می گویند.

حدیث قدسی چه تفاوتی با قرآن دارد

وجه تفاوت بین حدیث قدسی و قرآن، هم لفظ و هم معنا ا قول خداوند می باشد؛ یعنی آیات قرآن دقیقا با همین نوع بیان و با همین کلمات از خداوند ایراد شده اند ولی حدیث قدسی اگر چه تمام معنای آن ا جانب خدا می باشد، ولس کلمات و نحوه بیان آنها از جانب حضرت محمد (ص) ارائه می شود. نکته قابل توجه این است که اگر چه در حدیث قدسی لفظ ا خدای بزرگ نیست، ولی پیامبر هیچ دخل و تصرفی در معنی آن وارد نکرکده است و با منظور خداوند مطابق است.

حدیث قدسی چگونه دریافت می شود

یکی از مباحثی که بسیار مورد بحث و اختلاف نظر متکلمان بوده، نحوه دریافت حدیث قدسی است. برخی بر این باورند که نحوه دریافت قرآن از طریق جبرئیل بوده، اما در حدیث قدسی این واسطه دیگر در کار نیست. با این حال برخی دیگر دریافت حدیث قدسی به وسیله جبرئیل را هم قبول دارند و این احتمال را نیز قبول می‌کنند. حتی برخی دیگر بر سر وحیانی بودن یا نبودن حدیث قدسی نیز مباحثی را مطرح کرده‌اند. در این باره هیچ نظر قطعی و کاملی وجود ندارد و برای تصمیم گیری باید نظرات و ادله هر کدام از متکلمین را دنبال کرد تا به نتیجه رسید.

موضوع احادیث قدسی چیست

احادیث قدسی درباره موضوعات پراکنده بسیاری هستند. موضوعاتی چون مباحث اخلاقی، عرفانی، توبه، ثواب و عقاب و برخی از مباحث نظری دیگر از جمله موضوعات اصلی حدیث قدسی هستند. احادیث قدسی معمولاً درباره احکام شرعی نیستند. حتی در برخی از منابع شیعی می‌توان موضوعاتی چون اثبات امامت را در احادیث قدسی مشاهده کرد.

برچسب‌ها:,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

سبد خرید

درحال بارگذاری ...
مقایسه محصولات
لیست مقایسه محصولات شما خالی می باشد!