احکام روز ترویه
احکام روز ترویه
غسلکردن و روزهگرفتن در روز ترویه مستحب است.حاجی پس از فراغ از اعمال عمره تمتع هر زمان که بخواهد میتواند برای حج احرام ببندد؛ لیکن بنابر مشهور، افضل احرام بستن در روز ترویه است. برخی قدما آن را واجب دانستهاند؛ بدین معنا که تأخیر احرام را از روز ترویه جایز ندانستهاند.در اینکه افضل، بستن احرام پس از نماز ظهر است یا پس از نماز ظهر و عصر و یا قبل از نماز ظهر و عصر، اقوال مختلف است. بنابر قول آخر، حاجی نماز ظهر و عصر را در منی میخواند.برخی نیز قائل به تخییر بین احرام بستن پس از نماز ظهر و عصر و قبل از آن و خواندن دو نماز در منی( منی)شدهاند.البته سرپرست حاجیان (امیر الحاج) از حکم یاد شده مستثنا است و برای او گزاردن نماز ظهر و عصر در منی استحباب دارد؛
بلکه ظاهر کلام برخی وجوب است. مستحب است حاجی روز ترویه ابتدا به منی رود و شب نهم تا طلوع فجر در منی بیتوته کند و سپس عازم عرفات گردد.ظاهر کلام گروهی از فقها اختصاص استحباب به حاجیای است که حج تمتع میگزارد؛ لیکن از برخی نقل شده که به جا آورنده حج قران و حج افراد در این حکم ملحق به متمتع است. بر ناتوانِ از قربانی در حج، واجب است ده روز روزه بگیرد که سه روز آن باید پی درپی و در ماه ذیحجه باشد. مستحب است سه روز یاد شده، روز ترویه و روزهای قبل و بعد آن باشد.
اگر کسی روز ترویه و عرفه را روزه بگیرد و عید قربان و بعد آن تا پایان ایام تشریق را افطار کند، زیانی به پی درپی بودن روزه او وارد نمیشود و میتواند روزه یک روز باقی مانده را پس از پایان ایام تشریق بگیرد.کسی که در ماههای حج (شوال، ذیقعده و ذیحجه) عمره مفرده گزارده، چنانچه تا حلول ماه ذیحجه، بویژه تا روز ترویه در مکه بماند، بنابر مشهور مستحب است حج تمتع به جا آورد.
برخی قدما حج تمتع را بر کسی که تا روز ترویه در مکه مانده است، واجب دانستهاند.
- امینی
- مرداد 19, 1398
- 12 بازدید