دین مردم قریش
دین مردم قریش پیروی دین حضرت ابراهیم بنابر برخی منابع تاریخ اسلام، قریشیان ابتدا بر دین حضرت ابراهیم یعنی دین حنیف بودند، اما رفته رفته
دین مردم قریش پیروی دین حضرت ابراهیم بنابر برخی منابع تاریخ اسلام، قریشیان ابتدا بر دین حضرت ابراهیم یعنی دین حنیف بودند، اما رفته رفته
طایفههای قریش و شغلشان قریش قبیله بزرگی در مکه بود که مقارن ظهور اسلام به طایفههای بسیاری تقسیم شدهبود؛ از جمله: بنی هاشم، بنی مطلب،
قبیله قُرَیش از مشهورترین و مهمترین قبایل عرب در حجاز که پیامبر اکرم(ص) نیز از آن قبیله بوده است. بیشتر نسبشناسان عقیده دارند که قریش
امامان شیعه امامان در بیان امیرالمؤمنین(ع) راه هدایت را با راهنمایی ما میپویند، و روشنی دلهای کور را از ما میجویند. همانا امامان از قریشاند
ویژگیها و لوازم امامت عصمت یکی از شرایط و لوازم امامت، مصون بودن وی از گناه و خطا در انجام وظایف و مأموریت خویش است.
فلسفه امامت از آنجا که اهل سنت، امام را تنها یک حاکم سیاسی جامعه میدانند، معمولا فلسفه وجود امام را تشکیل حکومت و انجام وظایف
دلایل وجوب امامت آیه اولی الامر یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکمْ در این آیه خداوند فرمان میدهد که از
ضرورت وجود امام از دید متکلمان امامیه، امامت واجب است و وجوب آن هم وجوب کلامی است؛ یعنی وجوب علی الله، نه وجوب علی الناس.
جایگاه امامت از دیدگاه شیعه، امامت از اصول عقاید اسلامی است ولی معتزله و اشاعره و دیگر مذاهب اسلامی آن را از فروع دین میدانند.
مفهومشناسی امامت امامت به معنای پیشوایی و رهبری است. در زبان عربی، کلمه امام، به معنای فرد یا چیزی است که به او اقتدا میشود.
امامت چیست امامت رهبری و پیشوایی جامعه اسلامی به نصب الهی و جانشینی پیامبر اکرم(ص) در امور دینی و دنیوی است. این آموزه، از اصول
اقسام تفسیر3 تفسیر عصری شیوهای نو در ارائۀ مباحث جهان بینی و اعتقادی و احکام است که مفسر با توجه به آگاهیهایی که کسب کرده
اقسام تفسیر2 روش اجتهادی یکی دیگر از منابع فهم قرآن و پرده برداری از معانی آیات، عقل و تلاش و اجتهاد مفسر است. عقل و
اقسام تفسیر مفسران از نظر روش و اسلوب و سلیقۀ بحث در استنباط معانی آیات قرآن و شکل ارائه اختلافات بسیاری دارند. هر یک از
آغاز تفسیر قرآن نخست بايد بگوئيم : تفسير كه به معناى بيان معانى آيات قرآنى و كشف مقاصد و مداليل آن است ، از قديمى
تعریف دانش تفسیر و ضرورت تفسیر علامه طباطبائی دانش تفسیر را این چنین تعریف کرده است: «تفسير به معناى بيان معانى آيات قرآنى و كشف
تفسیر قرآن تفسیر از دانشهای مرتبط با قرآن کریم است که تعریفهای متعددی از آن ارائه شده، مانند «بيان معانى آيات قرآنى و كشف مقاصد
شبهات اهل سنت درباره مصحف فاطمه برخی از اهل سنت، شیعه را متهم کردهاند که آنان قرآن دیگری به نام مصحف فاطمه دارند؟ علامه عسگری